Studenttårtor

De sista dagarna har jag på kvällstid roat mig med att förbereda inför de två studenttårtor som jag skulle ha gjort klart tills idag. Den ena tårtan har gått under benämningen "tårtan från helvetet". Det har bara varit strul med den från första början. Förhoppningsvis kommer gästerna inte att märka någonting men jag har nog fått några grå hårstrån på kuppen. I den ena tårtan har jag hallonmousse och vitchokladmousse. Den är spacklad med vitchokladsmörkräm och dekorationerna har jag gjort i sockerpasta. Den eländiga tårtan är fylld med mjölkchokladfluff och en passionsfruktsmousse. Den är sedan spacklad med mjölksmörkräm och dekorerad med sockerpasta. Efter bilderna följer några av recepten. Jag delar inte med mig av passionsfruktmoussen för den var en riktig katastrof. När jag gjorde dessa tårtor insåg jag att jag måste köpa mig en ny utstickare till bokstäver och siffror. Den jag har nu är hopplös och det går inte att få ut någonting utan att de går sönder. I USA ska det minsann shoppas prylar till tårtorna.

Studenttårta med hallonmousse och vitchokladmousse

Studenttårta med hallonmousse och vitchokladmousse

Studenttårta med hallonmousse och vitchokladmousse

Studenttårta med mjölkchokladfluff och passionsfruktmousse

Studenttårta med mjölkchokladfluff och passionsfruktmousse

Studenttårta med mjölkchokladfluff och passionsfruktmousse

Vitchokladsmörkräm

100gr vit choklad
100gr färskost
100gr rumstempererat smör (helst saltfrit)

Smält chokladen och vispa ihop alla ingredienser till en jämn smet.

Mjölksmörkräm

1 burk söt kondenserad mjölk
400 gr rumstepererat smör (helst saltfri)

Vispa ihop till en jämn smet.

Hallonmousse

ca 250gr frysta hallon eller färska
3dl grädde
1-2 msk marsán snabb vaniljsås

Vispa grädden och tillsätt avrunna hallon. Ha i marsánpulver och rör runt.

Mjölkchokladfluff

200gr mjölkchoklad
3dl grädde

Smält mjölkchoklad tillsammans med grädde i vattenbad eller direkt i en kastrull.
Det viktiga är att grädden inte kokar. Låt stå kallt minst 4 timmar men gärna över
natten. Vispa sedan upp för att få en "fluffig" konsistens.

Kommentarer
Postat av: emilia

Jättefina tårtor :) Va duktig du är!

Hoppas allt är bra med er..



kram

2011-05-27 @ 13:42:28
URL: http://nattstad.se/EMaria
Postat av: Sofia - Oförglömliga tårtor

Hejsan! Har inte sett din blogg förut. Snubblade in här när jag sökte på studenttårtor. Du är verkligen jätteduktig och jag gillar din stil! Kommer absolut fortsätta kika in här :-)

2011-06-08 @ 22:53:36
URL: http://unforgettable-cakes.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0