Mjölkallergi - Mitt nya mjölkfria liv

Det är inte riktigt så illa som det låter men det är tillräckligt illa. Troligtvis är det så att lillebror är mjölkallergiker. Vi ska till barnläkaren för att kolla läget men jag har sedan i fredags behövt ha en helt mjölkfri kost med tanke på att jag ammar. Det är lättare sagt är gjort kan jag tala om då det är mjölk i väldigt många saker. Kakor och bullar innehåller oftast vanligt smör vilket jag inte får äta. Mejeriprodukter är förbjudet om det inte är så att de är gjorda på sojabönor, havre eller ris. Jag som älskar ost får nöja mig med andra saker på mackan. Chips fungerar inte heller om det är smaker med ost eller sourcreme. Jag hoppas innerligt att lillebror inte är mjölkallergiker för det skulle vara urtrist för honom och ganska utmanande för mig som mamma när det kommer till att hålla koll på vad han får äta och inte äta. Ni får hålla tummarna för att det inte är det som är problemet. Å andra sidan vill jag att de ska komma fram till varför han har så väldigt ont i magen och har svårta att sova och skriker så mycket.

Jag har hittat en helt fantastisk sida på nätet om just mjölkallergi. Det är www.mjolkfri.com. Det känns som rena rama himmelriket att läsa på deras sida om olika tillverkare och vad de erbjuder dem som är allergiska mot mjölk. Frödinges kladdkaka, brownies och flertalet pajer går att äta. I kyldisken finns det vanlijsås gjord på havre som blir bra till pajerna. Sorbet går bra att äta och bland annat Ingman (Tofuline) har massor med olika typer av glassar att välja på. De har även färskostar i olika smaker. Nu känns det mycket bättre och nu vet jag att även jag kan få lite dessert ibland. Nu gäller det bara att hitta dessa produkter ute i affärerna.

Utvalda mejeriprodukter för dem med mjölkallergi

Foto: Privat


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0