Kycklingsoppa

 
Under vintern har jag försökt att laga en soppa till middag minst en gång i veckan. Jag har hittat några favoriter och senast gjorde jag en kycklingsoppa som garanterat hamnar bland favoriterna.
 
När jag läste igenom receptet trodde jag att den skulle bli blaskig men oj så smarrig och smakrik den blev. Dessutom går den fort att göra vilket är ett stort plus.
 
Istället för kycklinglårfilé använde jag kycklingfilé som jag skar i lite längre smala bitar och jag tillsatte dem på slutet och lät dem bara koka klart i soppan under i några minuter.
 
Kycklingsoppa 4 pers
 
1 gul lök
2 morötter
2 palsternackor
3 selleristjälkar
1 liter vatten
3 msk kycklingfond
400 g kycklinglårfilé
1/2 kruka persilja
salt + nymald svartpeppar
rapsolja
 
1. Skala och hacka löken. Tärna morot och palsternacka smått. Strimla sellerin. Fräs alltihop i 2 msk olja i en stor kastrull ca 3 min.
 
2. Tillsätt vatten och fond. Koka upp.
 
3. Putsa och skölj av kycklingen i kallt vatten så att inte soppan blir grumlig. Tillsätt kycklingen och låt småkoka i ca 10 min.
 
4. Lyft upp kycklingen ur buljongen och strimla sönder den med en kniv eller med händerna. Lägg tillbaka kycklingen i soppan och krydda med 1 tsk salt och 1/2 tsk svartpeppar.
 
5. Servera soppan rykande het och vänd ner strimlad persilja strax före servering.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0