Choklad- och hallonfrestelser

 
När vi var uppe i Jämtland i början av månaden hade vi grannarna och mina föräldrar på fika och då ena grannen är allergisk mot gluten letade jag runt på nätet efter något annat smaskigt att baka. Där hittade jag dessa choklad- och hallonfrestelser som blev jättegoda.
 
 
Jag gjorde dem i små likörglas och då blev det inte heller för mycket och mastigt. Receptet hittade jag i tidningen Hembakat och det är några år gammalt. Då jag även skulle bjuda barnen tog jag bort rom från chokladkrämen men den blev toppen ändå.
 
Jag förberedde chokladkrämen och hallonmoussen redan dagen innan och behövde bara ta fram glasen ur kylen och fixa marängen samma dag som de skulle ätas.
 
ca 20 små glas

Chokladkräm
250 g mörk choklad
3 dl grädde
1 äggula
1 tsk vaniljsocker
2 msk smör, rumsvarmt
1 msk rom

Hallonmousse
1 ½ gelatinblad
2 ½ dl vispgrädde
3 äggulor
3/4 dl florsocker
1–1 ½ dl hallon
1 msk honung
1 msk vatten

Maräng
4 äggvitor, 125 g
2 1/3 dl strösocker, 210 g
3/4 dl vatten, 75 g

GÖR SÅ HÄR
1. Chokladkräm: Hacka chokladen och lägg den i en bunke. Koka upp grädden i en kastrull. Häll den varma grädden över chokladen och rör tills chokladen smält.

2. Rör i äggula, vaniljsocker, smör och rom. Häll upp chokladkrämen i fina små glas. Låt den stelna i kylen i minst 1 tim.

3. Hallonmousse: Lägg gelatinet i kallt vatten i ca 10 min. Vispa grädden. Vispa äggulor och florsocker riktigt luftigt i en annan skål. Mosa hallonen.

4. Koka upp honung och vatten i en kastrull. Ta kastrullen från plattan och smält ner gelatinet i vätskan. Blanda ner hallonmoset. Tillsätt ägguleblandningen och till sist den vispade grädden.

5. Häll upp moussen i glasen, ovanpå chokladen. Ställ kallt i 2–3 tim.

6.Maräng: Vispa äggvitan till ett hårt skum i en bunke. Koka upp socker och vatten i en kastrull till 122 grader.

7. Häll i en tunn stråle ner sockerlagen i bunken med äggvitorna samtidigt som du vispar med elvispens maxhastighet. Vispa tills marängen är ljummen, ca 35 grader.

8. Spritsa eller klicka ut marängen ovanpå hallonmoussen. Så här långt kan du förbereda dagen innan. När desserterna ska serveras bränner du av dem med en gasbrännare.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0