Veckans recept - Bästa broccolisoppan

 
För bara något år sedan tyckte jag att broccoli var en ganska otäck grönsak som verkligen inte var god. Det beror nog mest på att jag alltid blivit serverad den kokt som den är och då måste jag säga att den inte är speciellt trevlig.
 
På senare tid har jag gjort en hel del goda rätter med just broccoli och jag måste säga att den här soppan med ädelost och saltrostade mandlar är fantastisk. Den här gången var det Pyret som tog två portioner men Lillebror rynkade mest på näsan.
 
Jag hittade receptet i kokboken "Allt i en gryta" av Lisa Lemke som jag köpte för några veckor sedan och den kommer lagas många gånger framöver i höst.
 
Broccolisoppa för 4 portioner

250 g broccoli
1/2 purjolök
2 vitlöksklyftor
matolja
7 dl höns- eller grönsaksbuljong
2 dl crème fraiche
salt och svartpeppar
200 g frysta gröna ärter
2 msk hackad dill
rivet skal av 1 citron
2 tsk pressad citronsaft, (eller lite mer efter smak)
50 g saltrostade mandlar
125 g blåmögelost

Skär broccolin i mindre bitar (både buketter och stock). Skölj purjolöken noga och strimla den. Skala och hacka vitlöken.

Saltrosta mandlarna genom att på svag värme rosta dem i en torr stekpanna med lite fint salt.

Hetta upp en kastrull med olja och fräs purjo och vitlök tillsammans en kort stund. Tillsätt broccoli, buljong och crème fraiche. Salta och peppra. Koka upp och låt sjuda utan lock tills broccolin är mjuk. Tillsätter ärter och dill, låt koka ett par min.

Mixa soppan helt slät, smaka av med skal och saft av citron, ev mer salt och peppar. Servera soppan toppad med grovhackade saltrostade mandlar och mögelost bruten i mindre bitar.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0