Sega maränger

 
Här kommer ett fantastiskt recept för att få spröda maränger som är sega i mitten. Jag gjorde dessa under påsken och hade som dekoration på påsktårtan. Jag har aldrig misslyckats med maränger som vispas över vattenbad men när jag har försökt på annat sätt har det gått både si och så.
 

4 äggvitor
2.5 dl strösocker
valfri pastafärg
 
Sätt ugnen på 100 grader eller 80 grader om du har varmluftsugn. Lägg bakplåtspapper på en plåt. Knäck äggen i en rostfri bunke (jag brukar använda bunken till min KitchenAid), blanda ner socker och sätt bunken över ett vattenbad.
 
Vispa marängsmeten hela tiden till dess temperaturen visar mellan 60-65 grader. Ta då bort bunken från vattenbadet och fortsätt sedan att vispa. Antingen med en elvisp eller med hjälp av en assistent.
 
Vispa nu marängen tills den är helt kall ca 10-15 minuter. Om du vispar i en assistent kan du nu förbereda dina spritspåsar, spritsar och färger. Jag föredrar pastafärger från Wilton.
 
Dela upp smeten i flera skålar och blanda ner en färg i varje skål. Rör om. Klicka ner marängsmeten i spritspåsarna och spritsa ut maränger på plåten. Se till att de blir ungefär lika stora så att de behöver gräddas lika länge.
 
Grädda i mitten av ugnen eller grädda flera plåtar på en gång om du har varmluftsugn. När de gräddats 1 timme, öppna ugnen och släpp ut ånga och grädda lite till. När marängerna släpper från bakplåtspappret är de klara.
 
Stäng av ugnen och låt marängerna stå kvar i ugnen över natten. Förvara marängerna torrt.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0