Soppa med vitkål och köttfärs

 
Det är inte klokt vad trött jag blir när hösten kommer. Det är som om hela kroppen får andnöd och jag fryser nästan hela tiden oavett hur mycket kläder jag än tar på mig. Tänk att få göra som björnarna och sova ett antal månader när det är som kallast.
 
 
För att hålla värmen är det toppen med varm mat och kalla sallader och liknande får vänta till sommaren. Här hemma fortsätter vi med konceptet "minst en soppa till middag varje vecka" och denna vecka blev det en variant med vitkål och köttfärs.
 
Den är god, matig och räcker till hur många som helst.
 
Recept för 4-6 personer
 
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
2 morötter
ca 400 g vitkål eller spetskål
ca 400 g nötfärs
1 burk krossade tomater, 400 g
1 liter vatten
2 köttbuljongtärningar eller 3 msk koncentrerad fond
2 lagerblad
1/2-1 tsk chilipulver
smör till stekning
salt och peppar
1 dl hackad persilja
 
Skala och hacka löken, finhacka eller pressa vitlöken. Skala morötterna och skär dem i halvmånar. Ansa vitkålen, ta bort rotstocken och skär den i strimlor.
 
Bryn köttfärsen i smör i en gjutjärnsgryta, salta och peppra. Tillsätt löken, vitlöken, morötterna och vitkålen. Låt allt fräsa med köttfärsen ett par minuter.
 
Häll i tomaterna, vattnet, buljongtärningarna och låt soppan koka upp. Tillsätt lagerblad och chilipulver efter önskad smak och styrka, låt soppan sjuda under lock tills vitkålen känns mjuk, ca 20 minuter.
 
Smaka av med salt och peppar. Blanda i den hackade persiljan precis innan serveringen.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0