Jitterbuggare

 
Solen sken när vi vaknade i morse och då det varit minusgrader under natten och fallit ett tunt lager snö bestämde vi oss för att ta en skidtur på isen efter frukost. Idag var det full fart på båda barnen och jag provade mina nya längdskidor och pjäxor som jag köpte igår.
 
När vi kom hem satte vi igång att baka jitterbuggar. Det är en av mina absoluta favoritkakor och jag vill gärna att marängen ska vara lagom seg. Tyvärr orkade jag inte vänta på att degen skulle ligga i kylskåpet vilket gjorde att de blev svåra att skära den och därför ser de inte speciellt snygga ut men de smakade destå bättre. Fantastiskt goda enligt maken.
 
Recept jitterbuggare (ca 30 st)
100 g smör
2 dl vetemjöl
0,5 dl strösocker
1 äggula
 
Maräng
2 äggvitor
1,5 dl strösocker
 
1. Sätt ugnen på 175 grader.
 
2. Arbeta ihop tärnat kallt smör med mjöl och socker. Tillsätt äggulan och arbeta ihop till en deg. Låt vila i kylen ca 10 min.
 
3. Vispa äggvitor och socker tills du har en fast blank maräng.
 
4. Rulla ut mördegen till en 30 cm lång rulle på mjölat bakbord. Kavla ut degen så att den är 15 cm bred. Bred ut marängen ovanpå och rulla ihop från långsidan. Skär i ca 1 cm tjocka skivor och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper.
 
5. Grädda mitt i ugnen i ca 10-15 minuter. Låt svalna på plåten.
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0