Tivoliglass

 
Nu är mina föräldrar på besök och igår bjöd vi dem och svärmor på makens lasagne (mammas favoriträtt). Till efterrätt gjorde jag tivoliglass och receptet har jag fått av mamma för länge sedan. Redan när jag var barn på 70-talet kommer jag ihåg att mamma brukade göra den vid speciella tillfällen. Enligt receptet ska den innehålla nötter men då jag inte tål det brukar jag istället ta 50 g extra choklad.
 
 
Tivoliglass (8-10 portioner)
 
4 äggulor
3/4 dl socker
6 dl vispgrädde
75 g valnötskärnor
100 g mörk choklad
100 g röda cocktailbär
Vispa ägg och socker pösigt.
Vispa grädden och blanda med äggsmeten.
Hacka nötter, choklad, cocktailbär och blanda i försiktigt.

Häll smeten i en vattensköljd form, täck med folie.
Frys minst 4-5 timmar.
Ta ut glassen 10-15 minuter innan servering.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0