Quornfiléer med broccoliomelett

 
Det är sällan vi äter en köttbit till middag här hemma men jag är långt ifrån en vegetarian. Det blir en del kyckling och köttfärs men nu vill maken att vi ska ha minst en middag i veckan som är vegetarisk. Jag har därför letat efter bra vegetariska recept och har hittat en riktig fullträff. Om jag bara fick skulle jag äta den flera gånger i veckan, så god är den. Delar av receptet har jag hittat i kokboken Mera halv åtta hos mig.
 
Marinad till fyra quornfiléer
 
0,25 dl olivolja
1 tsk mörk soja
1 tsk mörk balsamvinäger
½ tsk honung
½ tsk torkad timjan
Svartpeppar
Salt
 
Marinera filéerna minst en timme.
 
Broccoliomelett
 
1 broccolihuvud, skuren i små buketter
smör till stekning
1 vitlöksklyfta, finriven
150 g fetaost, smulad eller skuren i kuber
1 dl crème fraiche
4 ägg
Svartpeppar
Salt
 
Stek broccolin mjuk i smör och tillsätt vitlök. Vispa ihop crème fraiche och ägg. Tillsätt fetaost i stekpannan och häll över äggblandningen.Grädda på svag värme till dess omeletten har stelnat (jag brukar vändsteka den). Salta och peppra.
 
Stek quornfiléerna i olja. Servera och njut.
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Ellinor Lindkvist

Såg gott ut =). Kolla min blogg för vardagliga rätter som är enkelt att fixa. Ciao

2016-02-18 @ 14:21:04
URL: http://ellinorlindkvist.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0