Road trip till Norge och Stekenjokk

Vi har planerat att under semestern här uppe göra en biltur till Stekenjokk som är ett fjäll mellan Jämtland och Lappland. Senast jag var där var Pyret bara några månade gammal och nu har hon hunnit fylla åtta år så det var verkligen dags att visa barnen den svenska fjällen. Vi åkte Vildmarksvägen dit vilken är riktigt vacker och högsta punkten som vi besökte var 876 m.ö.h.

Vi packade in oss, mina föräldrar och hunden (älskar vår 7-sitsiga bil) och åkte iväg igår efter frukost. Vädret var riktigt bra då det pendlade mellan sol och moln men inget regn förrän vi var på väg hem i bilen igen.

Först åkte vi till Gäddede där vi tog en avstickare in i Norge. -Åh vad Norge är vacker. Det var Pyrets kommentar och på gränsen mellan Sverige och Norge hittade vi en jättefin och lång sandstrand.

Efter det blev vi hungriga och åkte till Restaurang Fjällripan (kommer skriva mer om den i ett senare inlägg). Det är en restaurang som ägs av en familj från Italien och den ligger i Stora Blåsjön som är mitt ute i ingenting. Suverän mat var det i alla fall och vid lunch var nästan hela restaurangen full.

Sedan åkte vi till Ankarede (en traditionell samiska samlngsplats) för att titta på kåtorna och därifrån fortsatte vi mot målet Stekenjokk. Jag kommer att skriva lite mer om dessa ställen vid ett annat tillfälle. Väl på plats i Stekenjokk satte vi oss ner i stillheten och fikade. Det är verkligen vackert och har en helt annan typ av natur än den vi är vana vid i Österrike. Båda är charmiga på sitt sätt och om bara några dagar är vi tillbaka i Österrike och snörar på oss vandrarkängorna. Det ska bli så otroligt mysigt och barnen längtar lika mycket som vi vuxna.