Gratinerade auberginer

 
Min nya favorit istället för pasta, ris eller potatis är just nu fyllda och gratinerade auberginer.
 
 
De går att ha till det mesta och igår åt vi dem tillsammans med tunt skurna och marinerade kycklingfiléer. Receptet hittade jag tidigare i någon av Mer Smak tidningarn.
 
4 portioner
 
4 små auberginer (ca 230g/st)
1/2 dl olivolja
1/2 gul lök (finhackad)
2 vitlöksklyftor (finhackade)
350 g körsbärstomater (fintärnade)
2 msk hackad oregano
200 g halloumi (finriven)
salt och peppar
 
Sätt ugnen på 200 grader. Dela auberginerna på längden och tillaga mitt i ugnen ca 20 min.
 
Gröp ur auberginerna men lämna lite så skalen håller sig stadiga. Skär aubergineköttet i minder bitar. Lägg skalen i en ugnsform.
 
Hetta upp olivoljan i en stekpanna och stek löken tills den mjuknat utan att få färg. Tillsätt aubergineköttet, vitlök, tomater och oregano. Stek till dess allt är ordentligt mjukt. Smaka av med salt och peppar.
 
Fyll skalen med röran och toppa med riven halloumi. Gratinera mitt i ugnen till dess osten har smält och är gyllene.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0