Smarrig fisksoppa med kokosmjölk

 
Det är lite av en utmaning att laga middagsmat då de flesta recept jag använder mig av innehåller någon form av mjölkprodukter (då Lillebror är mjölkproteinallergisk fungerar det inte längre). Vissa är ganska lätta att byta ut men tyvärr har jag inte hittat någon bra ersättning till grädde och riven ost (tips emottages tacksamt).
 
 
I veckan gjorde jag i alla fall en fisksoppa med kokosmjölk. Riktigt smarrig. Pyret tyckte om fisken och Lillebror tyckte om själva soppan. Maken och jag tyckte om allting.
 
Här kommer receptet på soppan som räcker till 4 pers:
 
4 scharlottenlökar
2 vitlöksklyftor
4 soltorkade tomater samt 1 msk olja från burken
1 hönsbuljongtärning
3 dl vatten
2 dl blötlagda torkade adzukibönor eller sojabönor (400 g)
2 msk ajvar relish
2 msk chilisås
1 burk kokosmjölk (400 g)
400 g blandade fisksorter t ex lax och torsk
3 kvisttomater
2 msk hackad färsk basilika
 
Ett tips gällande bönorna är att blötlägga dem enligt förpackningen och förkoka dem då jag inte tycker att de blir klara på 20 min som receptet säger. Jag kokade istället klart dem innan och lade i dem mot slutet.
 
1. Skala och hacka scharlottenlök och vitlök fint. Fräs dem någon minut i oljan från tomaterna i en rymlig gryta.
 
2. Finhacka de soltorkade tomaterna och lägg i grytan. Tillsätt buljongtärning, vatten och bönor (eller gör som
    tipset ovan och ha då i dem mot slutet). Koka på medelvärme ca 20 min.
 
3. Tillsätt ajvar relish, chilisås och kokosmjölk. Skär fisken i mindre bitar, hacka tomaterna grovt och tillsätt i    
    grytan. Tillsätt även bönorna om de redan är kokade. Låt koka 2-3 minuter.
 
4. Fördela soppan i skålar och toppa med basilika.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0