Österrikisk mat

 
 
Åh vad jag gillar maten i Österrike. Det finns inget bättre än att gå till slaktaren och köpa stenhårda rökta korvar som smakar himmelskt. Favoriten är Hirsch wurst och jag passar alltid på att köpa med mig några hem.
 
Vårt mål under varje vandring är att till slut se den vita och rödfärgade flaggan som visar att det finns en hütte som serverar mat och dryck. Det är inte klokt att de kan få till så god mat mitt ute i ingenting men det kanske är just därför det också smakar så gott. Att sitta på 2000 meters höjd, njuta av solen och se de snötäckta bergen gör nog underverk för aptiten. Att sedan skölja ner allt med en Radler (en blandning av öl och lemonad) är fantastiskt.
 
 
 
Till lunch brukar jag mest äta Kaiserschmarrn. Det är ungefär som en söt ungnspannkaka. Låter kanske konstigt men den är riktigt god. Egentligen är det en efterrätt men den är så mäktig och kommer alltid i stora portioner och därför tycker jag att den är toppen till just lunch efter en lång vandring.
 
 
En annan favorit är Käse Spaetzle som är en variant av hemmagjord pasta. Den kokas och sedan blandas den med ost och toppas med friterad lök.
 
 
En rätt som börjar försvinna på hütterna är Kalte Platte där det serveras en träbricka med ostar, kallskuret och den obligatoriska färskrivna pepparroten. Jättegott och en bra kontrast till de kalorispäckade maträtterna ovan.
 
 
Svärmor var modig och provade Knödel vilket inte är en favorit för min del. I soppan ovan är det en Käse knödel, Tirolen knödel (som är gjord skinka och lök) och en Leber knödel (gjord på lever).
 
 
En riktig klassiker är Schnitzel som oftast serveras med pommes eller som ovan med kokt potatis. Det är riktiga kaloribomber som vi fått i oss under en veckas semester i Österrike och varje måltid avslutades nästan alltid med gigantiska portioner glass och grädde med antingen varm chokladsås (coupe Dänemark) eller varm hallonsås (heisse liebe).
 
 
 
Här kommer lite fler smarriga saker vi fick i oss under veckan.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0