Grillad aubergine med chimichurri

 
Både jag och maken försöker att dra ner på snabba kolhydrater och därför försöker jag hitta andra saker som kan ersätta potatis, pasta och ris. För mig som aldrig varit speciellt förtjust i grönsaker har det verkligen varit en utmaning att hitta någonting som är både nyttigt och gott.
 
Igår gjorde jag grillade auberginer med chimichurri som var jättegott. Till det stekte jag marinerade kycklingfiléer och det behövdes inte någon sås då chimichurrin nästan blev som en dressing på auberginerna. Recepetet är hämtat från kokboken How to be a better cook av min favoritkock Lorraine Pascale (jag köpte kokboken billigt på amazon.uk). Här kommer receptet:
 
Grillad aubergine med chimichurri (4-6 pers)

2 tsk hela koianderfrön
3 stora auberginer
olivolja
50 g osaltade grovt hackade cashewnötter
25 g gruyére eller parmesanost
chimichurri
salt och peppar
 
Rosta korianderfröna i en torr stekpanna på låg till mediumvärme i 2-3 minuter. Häll i en mortel och mortla. Blanda med lite salt och peppar.
 
Rosta sedan cashewnötterna i en torr stekpanna på samma sätt som med korianderfröna.
 
Ta bort den gröna delen i ena änden av auberginerna och skär varje på längden i fyra delar och pensla köttsidorna med olja. Fördela de mortlade fröna över de oljade sidorna. Värm en stekpanna och häll i olja. Stek de två köttsidorna på auberginen 3 minuter per sida (de ska få en fin mörk yta men se till att de inte bränns). Vänd dem sedan till "skinnsidan" och stek ytterligare tre minuter.
 
Lägg dem på ett uppläggningsfat och fördela chimichurri, cashewnötter och hyvlad ost ovanpå.
 
Det går givetvis att göra egen chimichurri men jag köpte en färdig variant på Willys från Garant som är jättegod.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0