Halloumisallad

 
 
Idag hade vi vänner över på middag och trots att det är höst ville jag ha någonting lite lättare till middag och inte något långkok eller rotfrukter. Dessutom ville jag att det skulle gå fort att laga så att jag kunde sitta med i vardagsrummet och mingla lite innan middagen.
 
Valet föll på Mannerströms marinerade tvådelade kycklingfiléer, bearnaisesås och en supergod sallad. Salladen går att förbereda och sedan ställas in i kylen i väntan på att få ätas. Jag brukar plocka bort potatisen ur salladen och den blir lika god och matig ändå.
 
Här kommer receptet för salladen (4 pers):
 
800 g färskpotatis
2 salladslökar
1 kruka gräslök
2 knippor grön sparris
1 ask körsbärstomater
1 stor knippa bladpersilja (observera att det ska vara bladpersilja och inte den vanliga)
50 g parmesanost (eller ett paket halloumi som jag brukar föredra)
 
3 msk olivolja
2 msk balsamvinäger
 
  • Skrubba koka potatisen. Dela den i mindre bitar när de svalnat.
  • Skölj och skiva salladslöken tunt. Finhacka gräslöken. Blanda olja och vinäger med 1/2 tsk salt och 2 krm peppar.
  • Bryt av och släng den nedersta träiga delen av sparrisen. Dela sparrisen i mindre delar (brukar dela mina på tre) och lägg i saltat vatten. Koka upp och ta av från värmen. Häll av vattnet och lägg sparrisarna i iskallt vatten. Låt rinna av.
  • Skölj och halvera tomaterna. Plocka persiljan. Blanda potatis, salladslök, gräslök, sparris, körsbärstomater, bladpersilja och ost (skär halloumin i mindre bitar och stek) i en stor skål. Häll över dressingen.
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0