Hallonglass

 
Igår var maken ute med jobbet och jag passade på att ta med mig barnen till simhallen efter jobbet. Det var perfekt att hänga där i några timmar och det var verkligen lugnt och skönt jämfört med hur det är på helgen.
Ett plus var att vi träffade på fyra av Pyrets klasskompisar vilket gjorde att det blev lite extra skoj.
 
På kvällen ställde jag mig och gjorde klart makens hallonglass som han började med i torsdags. Det vankas nämligen middagsgäster här ikväll och maken är jätteduktig på att göra egen glass till efterrätt. Den här hallonglassen är verkligen supergod och receptet är taget från boken Glass av Eliq Maranik. Boken är fylld med smarriga glassrecept och jag köpte mitt ex på Lagerhaus. Här kommer receptet:
 
Hallonglass (ca 1,2 liter glass)

500 g hallon
1 dl + 1 dl strösocker
4 äggulor
4 dl vispgrädde
3 msk ljus honung eller glykos
 

Mixa hallon och 1 dl socker i en mixer till dess sockret är helt smält. Sila hallonpurén genom en finmaskig sil och ställ in i kylskåpet. Vispa äggulor och 1 dl socker i en skål till dess blandningen är ljus och luftig.
 
Koka upp grädde och honung eller glykos i en stor tjockbottnad kastrull. Vispa ner den varma gräddblandningen i äggulesmeten, lite i taget, och blanda väl. Häll tillbaka allt i kastrullen och skölj ur skålen. Ställ kastrullen på medelvärme och rör om konstant med en slev till dess smeten börjar tjockna. Den får inte bli varmare än högst 80 grader och får absolut inte koka, då koagulerar äggen.
 
Snabbkyl smeten i iskallt vattenbad. Mixa hallonpurén i den svala glassmeten med en stavmixer. Täck över med plastfolie och låt stå i kylskåp några timmar.
 
Kör smeten i glassmaskinen till dess glassen känns smidig och fast. Packa glassen i en plastlåda, täck med smörpapper, jämna ut med handen så att eventuella luftbubblor försvinner, sätt på ett lufttätt lock och låt stå i frysen till dess glassen är färdigfryst, minst 4 timmar.
 
Flytta glassen till kylskåpet ca 15 minuter före servering, så att den mjuknar något.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0