Mjölkfria pannkakor

 
Idag hade jag och Lillebror tid hos barnläkaren då han under en längre tid haft problem med sin mage. Det har egentligen alltid varit lite bekymmer med tanke på att han skrek sig igenom första halvåret och testades då för både det ena och det andra utan att ge utslag för någonting.
 
Nu har han ont nästan varje dag och någonting måste göras. På proverna som togs för några veckor sedan visade det sig att han har en infektion i tarmen och som första åtgärd är nu att ta bort all mjölk från hans kost. Det går alltså inte med laktosfritt utan det ska vara helt komjölksfritt. Vi ska träffa en dietist som ska guida oss igenom hela denna matdjungel för att se till att vi får till det.
 
Dagens utmaning var att göra mjölkfria pannkakor. Maken köpte havredryck och mjölkfritt margarin på vägen hem från jobbet och sedan var det bara för mig att sätta igång. Resultatet var toppen och smakade precis som vanliga pannkakor. Mina barn kan vara väldigt kräsna men de kände inte någon som helst skillnad.
 
Recept på mjölkfria pannkakor
 
3 dl vetemjöl
1/2 tsk salt
8 dl havredryck
4 ägg (storlek L, om mindre ägg lägg till ett extra ägg)
3 msk mjölkfritt margarin
 
Blanda mjöl och salt i en stor skål. Tillsätt havremjölk lite i taget och vispa till en jämn smet. Vispa sist i äggen. Smält margarinet och blanda i smeten.
 
(orsaken till att jag lägger till ett extra ägg är att smeten blir lite för tunn om äggen är små).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0