Kolapraliner och tempererad choklad

 
Under de två dagarna innan påsk som jag var frisk passade jag och mamma på att göra egna praliner. Ingen av oss har försökt oss på detta förut och jag kan lätt säga att det var en aningen pilligt.
 
Pralinerna skulle sedan avnjutas på påskafton men då låg jag i sängen med feber vilket gjorde att det inte blev någonting för min del. De andra tyckte  i alla fall att de var goda. Som formar använde vi oss av silikonformar som mamma fått i present. Här kommer receptet på de smarriga kolapralinerna.
 
 
Kolapraliner ca 24 stycken

Temperera chokladen ca 300 gram:
 
1, Hacka chokladen och värm hälften av den över vattenbad eller i micron. Mörk choklad ska värmas till 48-50grader, mjölkchoklad till 45 grader och vit choklad till 40-45 grader.
 
2, Ta av chokladen från vattenbadet eller ut ur micron och rör ner resten av den hackade chokladen. Rör hela tiden till dess temperaturen är 27-28 grader för mörk choklad, 25-27 grader för mjölkchoklad och 25-29 grader för vit choklad.
 
3, Värm chokladen igen till 31-32 grader för mörk choklad, 30 grader för mjölkchoklad och 29 grader för vit choklad.
 
Fyll formarna med chokladen och banka formen mot underlaget så att luftbubblor försvinner. Vänd formen upp och ner så att chokladen kan rinna ut och kvar blir bara ett tunt skal. Jag lät min form ligga upp och ner på ett bakgaller för att så mycket som möjligt skulle rinna ut. Använd en skrapa för att ta bort överflödig choklad och kanterna till pralinerna blir då helt raka. Ställ in formen i frysen några minuter för att stelna.
 
Kolafyllning:
 
37 g glykos
100 g strösocker
65 g grädde
35 g rumstempererat smör
2-3 g flingsalt
1/2 tsk vaniljpulver

Koka upp glykos, socker, grädde, smör, salt och vaniljpulver. Koka sakta till 107 grader. Häll över i en bunke och låt svalna i rumstemperatur. Fyllningen får inte vara varm då chokladskalen då smälter. Skeda upp kolan med en sked eller häll kolan i en spritspåse och spritsa fyllning i skalen.
 
Häll på tempererad choklad i formen för att forma botten på pralinen och dra med en palett för att få ett jämt lager. Dra av chokladen med paletten eller liknande så att det bara blir choklad kvar vid botten av pralinerna. Stoppa in i frysen igen för att stelna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0