Våra matvanor

 
Efter semestern tröttnade jag på att barnen alltid äter samma saker och fnyser åt allt som är nytt och oftast nyttigt. Om jag ska vara riktigt ärlig tror jag däremot att mina barn äter mer hälsosam mat än många andras barn och de skriker NEJ i kör om jag frågar om vi ska till McDonalds (vilket vi brukar undvika men ibland när vi är på resande fot behövs någonting snabbt). Pyret vill inte heller äta lördagsgodis då hon tycker att det är kollosalt onyttigt medan Lillebror är tvärtom och går igång på allt som har socker i sig.
 
Nåväl, för några veckor sedan blev det lite förändring här hemma. Maken och jag försöker hålla ner intaget av snabba kolhydrater och äter därför en hel del sallader och grönsaker till kött, fågel eller fisk. Det nya hemma hos oss är nu att barnen måste prova allt det som vi bjuder på till middag. Tycker de inte att det är gott behöver de inte äta upp men de ska i alla fall prova. För Pyrets del har det resulterat i att hon har kommit på att quinoa, gröna ärtor och kokt broccoli är riktigt gott. Lillebror är lite mer svårövertalad men han smakar i alla fall utan att knorra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0