Löpning app 5 km och 10 km

Jag har alltid tyckt att löpning är dötrist. I skolan var jag duktig på korta distanser och fick ofta tävla för min skola på 60 meter, 200 meter och staffet. Att springa långt var däremot ingen höjdare. Jag kommer ihåg att jag en gång var tvungen att springa 1 mil på gymnastiken i högstadiet vilket gick riktigt bra men det var fortfarande urtrist.
 
Av en ren händelse köpte jag Sofi Farmans bok Bodylicious förra året och när jag läste den insåg jag att det var dags att både ändra mina kostvanor och att jag även måste börja träna. Det började med övningar för mage, lår och rumpa flera gånger i veckan och sedan blev det dags för löpträning. Det är dock inte så lätt att gå från en soffpotatis till att bli en löpare. Här kommer några tips på appar som jag använt mig av för att nu kunna springa några längre sträckor tre gånger i veckan:
 
 
Get running 5K
Detta är verkligen en toppen app. När jag började sa den åt mig att springa 1 minut åt gången och sedan gå 1 1/2 minut och det skulle upprepas ett antal gånger. Första gången trodde jag att jag skulle dö men jag höll ut och gjorde precis som appen ville och tro det eller ej men efter ett antal veckor kunde jag utan problem springa 5 km.
 
Det går att ha appen igång samtidigt som du lyssnar på spellistor via exempelvis Spotify. Den talar även om för dig vilka dagar du ska springa och missar du någon dag så räknar den om när du börjar springa igen. Helt klart en riktigt bra app som fungerade toppen för mig. Det tar 9 veckor att kunna springa 5 km.
 
 
10K Runner
Tyvärr hade Get Running inte någon variant för 10 km. Jag började då använda mig av 10K Runner istället men jag måste säga att den inte alls är lika bra. Visst, den fungerar för att få mig att lyckas springa 10 km men är inte alls lika användarvänlig som appen för 5 km.
 
Början av appen är för de som inte har sprungit alls tidigare. Jag började från vecka 9 då jag redan innan kunde springa 5 km och då tog det 5 veckor för att nå 10 km.
 
 
RunKeeper
När jag nu kan springa 10 km har jag använt mig av RunKeeper för att hålla koll på hur långt jag springer och även vad tiden är per kilometer. Jag tycker att den fungerar riktigt bra.
 
 
iSmoothRun
Detta är en app som maken tipsade mig om. Den är ungefär som RunKeeper men har lite fler finesser. När en löprunda är avklarad talar den bl.a. om hur många grader det var under löpturen, hur mycket det blåste och vad luftfuktigheten var. Det går även att jämföra en löprunda men en gammal som man sparat och appen ska då tydligen tala om för mig om jag måste springa snabbare eller långsammare för att hålla samma tempo som tidigare. Denna har jag inte provat ännu men det ska jag göra.
 
Alla appar går att använda tillsammans med min spellista som jag har via Spotify.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0