Att ha en galning runt husknuten

 
Jag har bott på Lidingö i tio år och har alltid känt mig säker när jag rört mig på ön. Tyvärr har allt det ändrats nu när det finns en galning som ger sig på kvinnor och misshandlar dem.
 
Första överfallet skedde den 1 oktober vid just den busshållplats som jag går till varje dag när jag åker till och från jobbet. Kvinnan blev misshandlad men lyckades fly och sårade tydligen förövaren i fingret. När gärningsmannen springer från platsen kommer en kvinna cyklande som han då utsätter för våld och sedan stjäl han hennes cykel.
 
Den 27 oktober slår han till igen vid 17 tiden på kvällen. En kvinna går förbi en man som sedan går ikapp henne och slår ner henne. När hon ligger på marken fortsatte förövaren att slå och sparka på henne till dess en bil kommer åkande och misshandeln upphör. Kvinnan är så illa slagen att hon måste åka ambulans till sjukhuset. Det är riktigt läskigt att allt detta har hänt precis i närheten av den gata där jag bor och i det område som jag rör mig i. 
 
När jag väntade på tunnelbanan vid T-centalen idag var det en man som satte sig bredvid mig och betedde sig lite underligt. Inte mot just mig men annorlunda än andra passagerare. Han satte sig sedan bredvid mig på tåget och jag märkte det inte ens förrän han sade någonting till mig innan vi skulle gå av. Han gick av före mig och då vände sig en kvinna till mig och påpekade att han betedde sig konstigt. Hon frågade också om han hade stört på något sätt. Inte mig i alla fall blev mitt svar och då berättade hon att hon tänkte att det kunde vara han som var mannen som överfaller kvinnor och att hon hade varit på väg att ta en bild på honom.
 
Det är synd om män som passar in på signalementet på gärningsmannen men som egentligen är världens trevligaste och det kan inte kännas bra att få misstänksamma blickar från kvinnor de inte känner. Stämningen är helt klart annorlunda efter överfallen och alla kvinnor i mitt område är på sin vakt. När jag klev av bussen på väg hem idag stod det flera män och väntade på sina fruar, sambor och barn för att göra dem sällskap den sista biten hem.
 
En jobbarkompis skickade iväg mig till H&M på lunchen idag för att köpa en liten flaska hårspray som jag kan ha i handväskan och använda om han försöker ge sig på mig. Det är kanske inte så mycket att komma med men i alla fall bättre än ingenting alls.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0