1:a dagen i Barcelona

Jepp, det var till Barcelona vi åkte. Vi har verkligen haft ett par fantastiska dagar och vi kommer garanterat åka tillbaka någon gång i framtiden. Här kommer ett litet axplock av vår första dag i denna underbara stad.

Vi började med att checka in på vårt fina hotell Grand Hotel Central mitt i centrala Barcelona. Efter att ha doppat handen i vattnet insåg jag att bad inte skulle komma på frågan under dessa dagar. Det var riktigt kallt i vattnet.

Sedan började det kurra i magen och vi begav oss ner till stranden där vi åt tapas och jag drack en god pina colada. Lagom mätta gick vi med fotsulorna i den varma sanden och doppade tårna i det kalla medelhavet.

Vi strosade upp genom staden för att ta oss till huset Casa Milà eller La pedrera som det också är känt som. Huset är ritat av Antoni Gaudi och stod färdigt 1912. Att besöka Casa Milà var verkligen dagens höjdpunkt. Vi fick besöka en av våningarna i huset och se hur det egentligen såg ut år 1912. Vi fick även gå upp på vinden där det var som ett museum över Gaudis skapelser. Det absoult häftigaste var taket. Det lutar åt alla möjliga håll och skorstenara är formade som olika figurer, de flesta ser ut som krigare. Endast ett par av "krigarna" är mönstrade och då med krossat grönt glas från champagneflaskor.

Vi tog även en tur till saluhallen La Boqueria som ligger vid La Rambla. Vi strosade runt och tittade på allt smaskigt (och vissa inte så smaskiga saker) som finns att köpa.

När vi kom hem till hotellet hade vi fått en flaska cava i en ishink från personalen med ett kort där de grattade maken på födelsedagen. Innehållet drack vi upp i takbaren innan vi gick vidare för att äta middag.

Middagen åt vi på restaurang Cuines Santa Caterina som ligger nästan runt hörnet från hotellet. Det verkar vara ett favoritställe för invånarna i stan och jag kan varmt rekommendera restaurangen om ni kommer till Barcelona.

Oj,oj,oj vad mycket vi gjorde första dagen och då var vi inte framme i Barcelona förrän runt 11 på förmiddagen. Tack kära syster och svärmor för att ni tog hand om barnen under dessa dagar så att vi kunde åka på denna resa. Puss på er.