Saffransbiscotti

Saffransbiscotti
Foto: Privat

Nu är min svägerska som bor i USA här på besök. Svärmor fixade ihop en kusinträff så att svägerskan skulle få träffa alla innan hon åker tillbaka hem. Det blev lussefika och sedan middag. Jag ville ta med mig en lite present till svärmor och det fick bli hemmagjord saffransbiscotti. Jag kan tyvärr inte äta dem själv då jag är nötallergiker men enligt de andra smakade de riktigt bra. Jag tycker att detta är en toppen "gå bort present". Här följer receptet för er som är lite baksugna:

ca 40 st

2 st ägg
2 pkt saffran
100 gram sötmandel
100 gram smör
1 dl socker
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

Hacka mandeln grovt.

Ta fram smöret så att det blir rumstempererat. Vispa ihop ägg och saffran och tillsätt därefter smör och socker. Vispa ihop till en porös smet.

Blanda ner vetemjöl och bakpulver. Blanda till en jäm och ganska kletig smet. Tillsätt mandeln.

Fördela smeten i tre längder på ett bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen på 200 grader i 15 minuter.

Låt längderna svalna något och skär dem på snedden i ca 2 cm breda bitar. Stoppa in dem i ugnen igen på 75 grader i ca 1 timme till dess de har torkat.




Kommentarer
Postat av: Lisa Di Biaggio

Vilken fin blogg du har! Jag är verkligen imponerad. Intygar att saffransbiscottin var urgod. Ska genast testa att baka dem själv. :)

2011-11-28 @ 12:02:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0