Rimbobullar och fint väder

Idag har vi haft fint väder och det blev till och med shorts och linne som utstyrsel. Annars har vi tyvärr inte varit bortskämda med varmt väder och hemma har jag hört att det är runt 26 grader. Nu ska jag inte sitta och sura över det utan faktiskt njuta av att vi haft 22 grader varmt här idag. Pyret älskar allt vad fika och picknick heter så länge det är utomhus. Idag plockade jag ihop en picknickkorg med saft och kakor och så satte vi oss på en filt under äppelträdet och smaskade. Lillebror gick runt till alla i tur och ordning i hopp om att han skulle kunna få i sig lite mer än det Mariekex som han fått.

Jag passade även på att baka bullar. Det är första gången i mitt liv jag gör detta och det beror nog mest på att bullar och jag inte riktigt kommer överrens. Nu har jag i alla fall fyllt 40 år och då kände jag att det var dags att ta sig an ett bullbak. Min skräck är kanelbullar men jag kommer ihåg att min farmor bakade Rimbobullar vilket jag tyckte var kalassmaskigt. De är fyllda med socker, smör och vaniljsocker och kanterna viks in mot mitten. Dagens resultat blev helt ok men nästa gång ska jag dubbla fyllningen för det blev lite klent med fyllning i mitten.

Rimbobullar fyllda med socker,smör och vanlijsocker

Foto: Privat

Rimbobullar

ca 25 stycken.
Ugnstemperatur 225 grader

Bulldeg:
25 g jäst
2 dl kall mjölk
200 g rumstempererat smör
1 msk socker
ca 6 dl vetemjöl

Fyllning (dubbla gärna receptet):
75 g smör
1 1/2 msk socker
1 1/2 tsk vaniljsocker

Pensling och garnering:
ägg
pärlsocker och finhackad mandel

Rör ut jästen i lite av mjölken. Tillsätt de övriga ingredienserna och arbeta ihop till en smidig deg. Kavla ut den till en fyrkant (40x40 cm) och skär sedan i fyrkanter (8x8 cm). Lägg lite fyllning i mitten och vik ihop kanterna in mot mitten. Lägg bullarna i pappersformar och låt jäsa 2 timmar i rumstemperatur. Pensla dem sedan med uppvispat ägg och strö eventuellt över pärlsocker och finhackad mandel. Grädda mitt i ugnen i 5-8 minuter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0