Peppermint bark

Peppermint bark med mörk choklar, vit choklad och polkagrisar
Foto: Privat

Varje kväll hela veckan är planerad för att allt ska vara klart till på lördag då gästerna kommer. I morgon ska vi ta in julgranen och pynta den till Pyrets glädje. Det har hon tjatat om redan innan vi ens köpt granen. Hon är helt besatt av glitter och ska tydligen bara sätta en massa glitter i granen. Ja, vi får se hur det blir med det. Däremot kan jag redan nu säga att det kommer inte att bli en enkel och stilren gran så som jag vill ha den. Det kommer att bli en kompromiss mellan fyra olika viljor.

Ikväll hade jag alltså planerat in att baka saffransbiscotti med ett nytt recept samt göra peppermint bark och rocky road. Tyvärr blev det inte någon rocky road då maken glömt att köpa mashmallows idag men jag ska göra ett nytt försök i morgon efter att granen är klar. Receptet på mina peppermint barks har jag fått av en kollega på jobbet. När jag skulle smälta den vita chokladen gick någonting fel och den blev tjock istället för mjuk och len. När jag sedan blandade i polkagrisarna blev det en disaster. Jag ska nog göra som min kollega istället. Hon häller först ut den mörka chokladen och när den stelnat häller hon på den vita och sedan trycker hon ner polkagriskrosset i den vita chokladen. Mina blev inte vackra men sällsynta. Maken tyckte i alla fall att de var kanongoda.

Receptet på peppermint bark:
200 g mörk choklad
200 g vit choklad
100 g polkagrisar, krossade

Smält den mörka chokladen i vattenbad och häll upp på ett bakplåtspapper. Bred ut en aning. Låt den stelna. Smält den vita chokladen och rör i de krossade polkagrisarna. Häll det över den mörka chokladen och låt stelna. När allt är någorlunda hårt, skär i bitar och förvara svalt.

Jag börjar jag undra varför jag gör saker som jag inte tycker om eller inte tål. Jag kan nämligen inte äta mandlar som finns i biscottin och polkagrisar tycker jag inte om. Det är nog egentligen så att jag är lat och därför väljer mycket enkla recept vilket dessa är.

Kommentarer
Postat av: katarina

ja de där polkabräcken som jag kallar dem så lite annorlunda ut :)

Men säkert lika goda iallafall!

2011-12-21 @ 22:27:17
URL: http://shoppingokigmamma.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0