Pepparkakshus

Pepparkakshus med vit kristyr och godis

Förra helgen var det meningen att vi skulle göra pepparkakshus hemma hos familjen E men vi började alldeles för sent och tjejerna kroknade halvvägs in i pepparkaksstöket. I lördags däremot var det så tråkigt väder att det inte fanns någon ursäkt för att inte sätta igång och julstöka hemma. Pyret och jag började dagen med att skjutsa mina föräldrar till min syster. Där passade vi på att bada i syrrans present. Hon har nämligen fått ett utomhusbubbelspa av sin man i födelsedagspresent. Pyret, jag och kusinen låg och bubblade i det härligt varma vattnet. Pyrets gosedjur Tingeling fick tyvärr också bada men det var helt ofrivilligt. Hon satt nämligen på kanten av poolen och det blåste så mycket att hon helt enkelt trillade i. Tur att morfar var snabb och räddade henne då Pyret påpekade att hon minsann inte kan simma.

Senare på eftemiddagen gick Lillebror och maken till gymet. Då tog jag och Pyret fram pepparkaksdegen och använde mallen till huset som jag köpt tidigare och stansade ut väggar, skorsten och tak. Det blev deg över och då gjorde jag änglar till lussefikat som är i helgen. Jag ska försöka vara lite smart och planera och baka vissa saker i förväg för att slippa slita mitt hår sista timmen för att försöka få allt klart i tid.

Pepparkaksänglar med vit kristyr
Foton: Privata

Idag var det dags att dekorera huset. Förut köpte jag alltid kristyr på tub men nu gör jag en egen då jag tycker att det är lätt att göra och att den blir lite hårdare och håller bättre än den köpta. Här följer receptet på kristyren:

1 äggvita
4 dl florsocker
1 tsk ättika

Jag vispar äggvitan ganska ordentligt med en visp och sedan har jag i florsocker och ättika. Sedan rör jag runt så att det blir en smet som inte har klumpar. Det går givetvis att ha i karamellfärg för att få lite olika färger.


Jag har spritsat det vita på huset för att dölja det mesta av ihopsättningen och Pyet har dekorerat med godis. Jag gjorde även två stora hjärtan med ett litet hål i som jag ska hänga i barnens fönster. Den vita kristyren använde jag för att skriva deras namn och sedan har Pyret och Lillebror varit med och dekorerat sina egna hjärtan.

Kommentarer
Postat av: EMMAS!- julkalender i bloggen

Var gärna med i dagens lucka om du inte redan är de :D länk: http://eemma.se/2011/december/julkalender-lucka-nr-6.html#comment

2011-12-06 @ 14:45:36
URL: http://eemma.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0