Julfixet är snart klart

Vi började julfixet bra i år då vi redan i slutet av november byggde ihop vårt pepparkakshus. Tredje advent var det sedan lussefirande hemma hos oss med goda vänner. Då bjöds det på lussekrans, kladdkakemuffins med topping och lite annat gott. Sedan föll allt ihop som ett korthus, bildligt talat. Pepparkakshuset började rasa samman och jag försökte till och med laga det med en limpistol. Inget hjälpte och nu är hela huset kaputt. Någon dag senare insjuknade barnen med hosta och kräkningar därtill. Själv har jag inte varit utanför dörren på en vecka på grund av sjuka barn och en egen krånglande hals.

Jag försökte uppbringa lite energi igår och tog med mig Pyret in i köket för att göra ischoklad. Det kan tyckas vara den enklaste sak i världen men just nu verkar ingenting vara enkelt. Receptet som jag fick av pappa (inte hans fel att det gick åt skogen) fungerade INTE. På slutet skulle nämligen ett ägg vispas och sedan tillsättas den avsvalnande chokladsmeten. Här gick någonting riktigt fel och det blev en stor chokladgegga som inte på något sätt gick att få ner i de små formarna. Jag hällde istället ut smeten på en tallrik och den var jättegod men långt ifrån någon ischoklad.

Idag kom en kompis och hennes två barn över och då fick jag hjälp med att i alla fall göra Rocky Road och nu på kvällen fixade jag en ny omgång ischoklad utan ägg. En annan historia är granen. Hos försäljaren hittade vi en riktig Piff och Puff gran som var hur yvig och fin som helst. I alla fall när vi såg den på kvällen och i skenet av en dunkel belysning. Priset var normalt 500kr men enligt försäljaren hade den hamnat bredvid de billigare granarna för 350kr och därför skulle vi få den för det priset. Redan här borde vi ha anat ugglor i mossen. När vi väl tog ut den ur "strumpan" hemma isåg vi att den hade en svår släng av SKOLIOS. Jissus vad krokig stammen var. Vi fick ta fram sågen för att försöka såga av en del av stammen i sidled för att över huvud taget kunna sätta ner den i julgransfoten. Efter mycket fixande och sågande ser den hyfsat ok ut och vi har kamoflerat själva stammen med en hel del julgranspynt. Den är som sagt i alla fall riktigt yvig och luktar ordentligt av julgran.

Nu har maken fixat te och det blir julklappsinslagning samt julgodisätande den närmsta timmen.

GOD JUL på er alla!

Brinnande julljus Julbocken under granen

Julgranskulor i granen

Raserat pepparkakshus

Rocky Road hemgjort godis

Hemmagjord ischoklad

Foton: Privata

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0