Skorstenständare

Detta är verkligen en riktig höjdargrej för alla som tycker om att grilla. När semestern närmade sig i slutet av juli började jag längta till alla grillmiddagar vi skulle äta. Vi får inte grilla på balkongen hemma men på sommarstället går vi lös på grillen och grillar nästan varje dag om vädret tillåter. På jobbet hade många pratat om en grilltändare som skulle var helt fantastiskt bra. Jag är lite mot att använda tändvätska och pappa har en eltändare som jag tycker osar alldeles för mycekt och luktar lite illa. Tipset jag nu fick var att köpa en skorstenständare. Sista dagen innan vi skulle åka med båten till Finland skickade jag iväg mamma och pappa för att leta efter denna pryl. Vi hade printat ut en bild från nätet för att de skulle kunna se vad de letade efter. Det tog några affärer innan de äntligen hittade en på Jula som kostade 99 kr. Både min man och min pappa var lite skeptiska men när vi sedan använde den på landet visade det sig att den var helt fantastisk. Om man har en lite större grill skulle jag rekomendera skorstenständaren från Weber som rymmer fler bricketer eller mer grillkol än den mindre varianten men den kostar inte mer än 200 kr.

Ställ tändaren på det nedersta gallret i grillen. Det enda man behöver göra är att sätta en bit tidningspapper i botten (behövs inte så mycket). Lägg bricketterna eller kolen ovanpå. Tänd sedan eld på pappret. Nu kommer elden att sprida sig uppåt och inom 10 till 15 minuter är det en jämn glöd. Ta då tändaren och vänd den upp och ner så att alla bricketter eller all kol hamnar i grillen. Sedan är det bara att börja grilla.

Skorstenständare för att få bra glöd till grillen Skorstenständare för att få bra glöd till grillen
Skorstenständare för att få bra glöd till grillen Skorstenständare för att få bra glöd till grillen

Foton: Privata

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0