Lax-ossobuco

Här kommer ett riktigt smarrigt laxrecept. Till lax-ossobucon brukar jag servera ris, bulgur eller någon form av potais. Sist hade jag även en sås till som var gjord av creme fraiche och en matsked persilladekrydda från Krusmyntagården. Det var riktigt gott till men det går alldeles utmärkt att äta denna rätt utan sås vilket jag normalt brukar göra. Tyvärr är inte bilden den bästa men jag lovar att laxen smakar underbart gott. Laga och njut.

Lax-ossobuco

Till 4 personer:


500 g skinn- och benfri laxfilé
2 gula lökar
1 morot
1 bit rotselleri (ca 100 g)
2 msk smör
1 burk hela tomater (ca 400 g)
1 hönsbuljongtärning
1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 tsk timjan
pressad saft av 1/2 citron

Gremolata:

rivet skal av 1 citron
1 dl hackad persilja
2 finhackade vitlöksklyftor

Tillbehör:

Ris, bulgur eller någon typ av potatis

Gör så här:


1, Skala och klyfta löken. Skala och tärna morot och selleri.

2, Fräs grönsakerna i hälften av smöret i en gryta. Häll på tomaterna med spad och smula i buljongtärningen. Smaksätt          med peppar, timjan och citronsaft.

3, Låt allt koka på svag värme under lock 10-15 min.

4, Gremolata: Blanda citronskal, persilja och vitlök.

5, Skär laxen i bitar. Stek den i resten av smöret i en stekpanna.

6, Lägg upp laxen på ett fat, häll över tomatsåsen och strö över gremolata.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0